בחירה מעולה

איך לפטר עובד | 7 טיפים על איך לנהל שיחת שימוע כמו מקצוען

אחד הדברים הקשים ביותר עבור בעלי עסקים ומנהלים הוא לפטר אנשים. במשך השנים הבנתי שלמרות שהמיומנות הזאת חשובה, רוב בעלי העסקים ומנהלים מזניחים אותה. למרות שזה אף פעם לא נעים לפטר, יש מקרים שעובד גרוע אחד משפיע לרעה על שאר חברי הצוות ופוגע בסביבת העבודה של המחלקה / ארגון.


ובגלל שאתם לא רוצים שזה יקרה, תתרווחו בכיסא, לחצו על סרטון הוידאו וקבלו ממני 7 צעדים על איך לפטר עובד בצורה פרקטית ומכבדת.

רוב האנשים שפגשתי מפטרים אנשים באותה צורה שהם נפרדים מבן או בת הזוג שלהם:

״זה לא אתה זה אני״, ״שנינו ידענו שהיום הזה יגיע״, ״אני בטוחה שתצליח במקום אחר״, או ״יש לך הרבה כישורים שמקומות אחרים ישמחו לקבל״. עכשיו כמו שהגישה הזאת לא עובדת במערכות יחסים, ככה היא לא עובדת במקום העבודה.


הערת שוליים קצרה:

אני רוצה שתזכרו שגם אם אתם לא מרוצים ממישהו, בסופו של יום, כולנו אנושיים, וזה אומר שעליכ להתייחס לצד השני בכבוד. במידה ולא תעשו את זה, מעבר לזה שתפגעו בו, אותו בנאדם יכול לפגוע במוניטין שלכם על ידי זה שילכלך עליכם לחברים וברשתות החברתיות. מה גם שפיטורים צריכים לבוא אחרי שאתם יושבים ומדברים עם העובד ומנסים לעבוד איתו ביחד על שיפור הביצועים שלו.


אז לעניינו, דבר ראשון שאתם צריכם לעשות במידה ואתם שוקלים לפטר עובד הוא להגיש מכתב זימון לשימוע לפני פיטורים. למדינת ישראל יש חוקים ברורים לגבי יחסי עובד מעסיק , לכן אם אתם לא בטוחים מה לעשות התייעצו עם עורך הדין של החברה או מנהלת משאבי אנוש.


עברתם את השלב הבירוקרטי?

הדבר השני שאתם צריכים לעשות הוא לפנות לכם מספיק זמן ביומן.

שיחת שימוע לא יכולה להתנהל ״על הדרך״.

כדי שהשימוע יעבור בצורה הטובה ביותר תפנו לפחות 30 דק׳ ביומן. רצוי גם שתיפגשו במקום שקט, גם כדי שלא יפריעו לכם וגם כדי שלא תביכו את הצד השני.


נקודה שלישית. תגשו ישר לעניין.

שיחת שימוע היא לא שיחה נעימה, מה גם שיש מקרים שאנשים מופתעים מהבשורה. לכן לטובתם, נסו לא להאריך את הפגישה עם סיבות מפורטות (מידי) שמצדיקות את הפיטורים.

תרשמו לעצמכם 2-3 סיבות עיקריות שבגללן אתם שוקלים לפטר את העובד.ת ונסו להיות ממוקדים ככל האפשר.

נקודה רביעית. תתנהלו בעדינות.

רוב הסיכויים שאתם מגיעים לשיחת שימוע בגלל שאתם כועסים או לא מרוצים מהתפקוד של העובד. לכן, כשאתם מגיעים לשיחה, עשו זאת ללא האשמות קיצוניות. השאירו את הכעסים שלהם בצד, ספרו לצד השני בצורה הכי רגועה את השיקולים שבגללם אתם חושבים לשחרר אותו מהחברה.

במידה ותפטרו באגרסיביות, אף אחד לא ירצה לעבוד אצלם.

במידה ואתם מתנהלים בצורה מכבדת אבל העובד מגיב באגרסיביות, פשוט אל תיהיו ברשימת הממליצים לעבודה הבאה שלו.


נקודה חמישית, הקשיבו בסבלנות לצד השני. זכרו שלשימוע ולתהליך פיטורים יש 2 מטרות עיקריות:

מטרה ראשונה היא לפרט את הסיבות שבגללן אתם שוקלים לפטר את העובד.ת, ומטרה שנייה היא לשמוע מה יש לצד השני להגיד. לכן אל תיהיו מרוכזים רק במה שאתם צריכים לעשות, תנו הזדמנות לצד השני לדבר.

במידה והצד השני מדבר, גלו אל העובד אמפתיה. לאחר שאתם מקשיבים לו אמרו דברים כמו: ״אני מבין שזה רגע מעט מתסכל עבורך, אף אחד לא אוהב להיות בסיטואציה כזאת״. או במידה והעובד כועס, ״אני מבין שאתה כועס, חשוב לי לשמוע מה שאתה חושב״. דבר נוסף שאתם יכולים לעשות כדי שהעובד ירגיש שאתם מקשיבים לו, הוא לחזור על מילים וביטויים שהוא משתמש במהלך השיחה.


דבר אחרון, למרות תחושת חוסר הנעימות, תזכרו שאתם אלה שמנהלים את הפגישה.

שיחות שימוע עלולות לשאוב ממכם את כל האנרגיה, לכן אתם צריכים לדעת מתי לסיים את הפגישה בצורה מכובדת.

בסיום השיחה הסבירו לעובד שתשקלו את הדברים שלו ושתחזירו לו תשובה תוך 48 שעות לפחות מרגע הפגישה.


עכשיו, במידה וקיבלתם החלטה לפטר את העובד דברו עם העובד על נקודות החוזקה שלו:

נסו לעזור לעובד למנף את נקודות החוזק שלו כדי להצליח בתפקיד הבא. שתפו אותו במה אתם חושבים שיכול להתאים לו בהתאם לנקודות החוזק שלו. הראו לו שאכפת לכם ושאתם רוצים לעזור למרות שהוא הרגע פוטר מהחברה. אם תנקטו בגישה הזאת אפילו העובדים שתפטרו יהיו לקוחות נאמנים של החברה.